Doktrin Dosa Asal (Original Sin)

Kerap kali timbul persoalan tentang bayi atau kanak-kanak (yang belum mencapai ‘age of reason’) yang belum dibaptiskan tetapi telah meninggal dunia. Adakah mereka akan memperoleh keselamatan dan diperkenankan Allah untuk masuk Surga tanpa sekatan, atau adakah mereka akan ditempatkan di Neraka akibat jiwa mereka yang masih dinodai dosa asal (original sin)? Apakah ajaran Gereja tentang permasalahan ini?

Kepada mereka yang percaya kepada doktrin modernisme: Universal Salvation (satu ajaran yang berbentuk heresy), tentunya akan berkata bahawa bayi atau kanak-kanak itu akan terus dihantar ke Surga kerana mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan kepada dosa yang dilakukan oleh Adam dan Eve. Mereka juga percaya bahawa bayi dilahirkan bersih ibarat sekeping kertas yang putih. Adakah ini selaras dengan ajaran Gereja Katolik?

Kemungkinan ramai umat Katolik yang sudah melupai doktrin Dosa Asal atau Original Sin. Salah satu sebab kenapa kelupaan ini berlaku adalah kerana para paderi Katolik tidak lagi mengajar umat tentang doktrin dan dogma Katolik semasa homily Misa Novus Ordo. Mereka lebih menekan tentang keselamatan umum semua manusia (tidak kira kepercayaan atau agama yang mereka anuti). Alasan yang diberikan ialah kerana Allah penuh dengan cinta kasih dan ‘membalas dendam’ merupakan satu sifat yang kontradiksi (bertentangan) dengan sifat Allah yang maha penyayang. Para paderi Katolik sendiripun telah juga melupai doktrin Dosa Asal dan juga dogma ‘Di Luar Gereja, Tidak Ada Keselamatan’ (Outside the Church, there is no salvation). Tidak keterlaluan saya katakan di sini bahawa perkataan ‘melupai’ tidak tepat tetapi perkataan ‘menolak’ atau ‘tidak lagi percaya’ adalah menepati keadaan yang berlaku sekarang. Kebanyakan para Paderi Novus Ordo ‘percaya’ bahawa KBENARAN boleh berubah; bahawa ajaran Gereja boleh berubah selaras dengan peredaran zaman. Dengan jelas, dosa ‘modernisme‘ telah melarat ke dalam Gereja dan meracuni pemikiran para Paderi (dan Uskup) Katolik. Mereka yang berpegang kepada fahaman ‘rationalisme‘ percaya kepada Kebenaran yang bersifat ‘subjektif’ dan menolak kewujudan KEBENARAN MUTLAK (Objective atau Absolute Truth). Sungguh benar keracunan ini telah merebak kepada ramai umat Katolik termasuk para religius di dalam Gereja Roman Katolik.

Bagaimana kita boleh mengetahui bahawa keracunan ini benar-benar telah bertapak di dalam Gereja (dan sudah sebati dengan pemikiran umat)? Ajaran Gereja amat jelas bahawa doktrin dan dogma yang diajar oleh Gereja kepada umat sejak 2000 tahun yang lalu adalah didasarkan daripada Alkitab (versi Katolik) dan Tradisi Suci (Divine Tradition). Kita tahu bahawa ajaran daripada Tradisi Suci ini telah dibukukan dan mudah dirujuk oleh sesiapa sahaja. Ajaran atau Kebenaran yang dipelihara dan diajar oleh Gereja secara taat sejak 2000 tahun yang lalu tidak mungkin tiba-tiba (atau perlahan-lahan) berubah pada kurun ke-20.

Jadi, sebagai umat Katolik, kita wajib dan mesti mempelajari semua ajaran benar Gereja Roman Katolik sejak dahulu sehinggalah sekarang. Ini boleh dilakukan dengan adanya Buku Katekismus Baltimore (sebagai permulaan) dan dibantu oleh Alkitab. Umat juga boleh membaca buku-buku rohani yang dikarang oleh penulis Katolik yang berwibawa dan berimprimatur. Sekiranya seseorang paderi atau uskup mengajar sesuatu yang berlainan daripada ajaran asal, maka kita tahu bahawa keracunan telah berlaku kerana KEBENARAN TIDAK BOLEH BERUBAH; IA KEKAL DARI DAHULU, SEKARANG DAN SELAMANYA. Yesus adalah kebenaran; adakah Yesus boleh berubah?

Kembali kepada pesoalan asal tadi, adakah bayi atau kanak-kanak yang meninggal sebelum dibaptis boleh memperoleh keselamatan? Untuk menjawab soalan ini, kita harus merujuk kepada doktrin Dosa Asal dan dogma Di Luar Gereja Tidak Ada Keselamatan.

Jawapannya ialah bayi atau kanak-kanak tadi akan ditempatkan di Limbo (bukan Neraka dan bukan Surga). Mereka tidak menjalani apa-apa hukuman kerana mereka tidak berdosa atas kesalahan sendiri. Tetapi mereka juga tidak akan berada bersama-sama Allah (Surga) kerana jiwa mereka dicemari Dosa Asal.

Sebab itulah dalam agama Katolik, bayi atau kanak-kanak harus dibaptiskan seawal yang boleh oleh para ibu bapa. Tujuan dibaptis adalah untuk menghapuskan dosa asal. Bayi yang meninggal selepas sahaja dibaptiskan secara sah, akan terus memasuki Surga tanpa halangan.




    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: