Apakah Modernism?

Modernism merupakan satu kepercayaan atau teologi baru yang menyimpang atau sesat (iaitu bertentangan dengan ajaran, doktrin dan dogma Katolik). Beberapa pandangan modernism ialah seperti kepercayaan bahawa Gereja dan dogma Katolik hanyalah merupakan pendapat manusia semata-mata dan bukannya berasal daripada Tuhan, oleh itu, mereka berpandangan bahawa Gereja dan dogma Katolik boleh berubah atau mengalami evolusi (perubahan makna) apabila masa berlalu. Istilah ini mula-mula diguna pakai oleh Paus Pius X kerana pada zaman beliau, modernism mula diperkenalkan dalam tulisan Alfred Loisy dan George Tyrell.

Dalam ensiklikal Paus Pius X Pascendi Dominici gregis yang diterbitkan pada tahun 1907, beliau bukan sahaja membuat deklarasi bahawa ajaran modernism adalah bersifat heretical tetapi juga mengutuknya sebagai ‘ibu kepada semua ajaran sesat’, kerana fahaman sesat ini merosakkan ajaran dasar doktrin Katolik, sedangkan doktrin Katolik adalah bersifat objektif, tetap, utuh, tidak berubah malah memiliki sifat autoriti. Paus Pius X juga telah menyenaraikan 65 ajaran sesat modernism yang dikutuk dalam dikrinya yang bertajuk Lamentabili Sane (1907).

Modernism boleh dikenali dengan melihat kepada ajaran sesat yang disebarkan oleh orang-orang tertentu. Para pengikut fahaman rationalism mempunyai pandangan yang was-was atau meragui kejadian mukzijat ataupun aspek sejarah yang terkandung dalam cerita Alkitab. Mereka menilai Alkitab dari segi teksnya sahaja dan tidak menghiraukan ataupun menolak ajaran-ajaran daripada para Paus yang terdahulu. Kita dapat dilihat bahawa memahami Alkitab dengan kaedah ini lebih menyerupai cara umat Protestan, seolah-olah ia merupakan terbitan daripada konsep sola scriptura. Konsep sola scriptura menekankan keupayaan peribadi seseorang umat untuk memahami ajaran Tuhan melalui pembacaan Alkitab sahaja dan tidak perlu mengambil kira ajaran daripada Tradisi Suci.

Selain fahaman rationalism, modernism juga bertapak dalam fahaman secularism ataupun pemikiran enlightenment. Para pengikut fahaman ini percaya bahawa tindakan yang terbaik dalam pemerintahan politik dan apa juga bidang awam lain, adalah gabungan ajaran-ajaran tentang ‘kebaikan’ daripada pelbagai kumpulan agama yang berbeza. Akibat daripada fahaman ini, maka Gereja dan Kerajaan perlu diasingkan dan undang-undang negara haruslah didasarkan kepada pendapat, ajaran atau kebaikan yang dikongsi sama daripada pelbagai agama atau kumpulan manusia yang berbeza. Pengikut fahaman secularism berpendapat bahawa nilai-nilai sejagat yang bersifat neutral dan mampu diterima pakai oleh semua golongan manusia, dapat dipisahkan daripada nilai yang berasal daripada satu-satu agama tertentu. Para teologi Katolik membantah dan menekankan bahawa pengasingan tersebut tidak mungkin dapat dilakukan kerana segala aspek mana-mana komuniti haruslah ditujukan kepada satu matlamat yang muktahir iaitu ke Syurga. Pandangan para teologi Katolik ini bertentangan dengan fahaman humanism. Implikasi fahaman secularism ialah manusia akan berusaha ke arah mewujudkan SATU AGAMA (baru) yang bersifat universal (umum), sesuai untuk semua manusia tanpa mengira kepercayaan agama mereka, dan didasarkan kepada ajaran-ajaran umum yang dikongsi sama. Tidak menghairankan apabila kumpulan-kumpulan yang memegang fahaman enlightenment seperti Freemasons, Illuminati dan Carbonari dan Democracy menyebarkan fahaman ini di kalangan semua orang termasuk para religius yang berada di dalam organisasi Gereja Roman Katolik.

Di samping itu, ada sesetengah ahli falsafah menyuntik masuk sistem falsafah moden yang mengandungi inti pati modernism seperti perbendaharaan kata/epistemologi/metafizik ke dalam sistem doktrin Katolik.

Hasil daripada pengaruh ketiga-tiga fahaman sesat ini, maka timbullah beberapa ajaran yang baru dan menyimpang. Ajaran sesat ini dilabelkan sebagai modernism:

Pengikut fahaman modernism mempercayai bahawa agama hanyalah satu bentuk emosi yang bersifat tidak rasional. Mereka percaya bahawa hasil daripada pengaruh emosi yang tidak rasional ini, maka timbullah ajaran dan dogma Gereja yang sebenarnya merupakan hasil ciptaan manusia semata-mata untuk memenuhi tuntutan emosi yang tidak rasional tadi. Seterusnya fahaman rasionalism mula mempersendakan kejadian mukjizat dan mempercayai bahawa kewujudan Tuhan tidak mungkin dapat dibuktikan oleh manusia. Ilmu keagamaan (teologi) mula dibuang dan diganti dengan ilmu sains. Akibatnya, pandangan bahawa terdapat satu agama yang benar mula goyang dan tidak mendapat sokongan lagi dan sebagai ganti, mereka mengambil keputusan bahawa adalah lebih baik dan lebih selamat jika membuat anggapan bahawa tidak ada satu agamapun yang benar.

Hasil daripada kupasan artikel ini, maka dapatlah kita memahami kenapa Gereja mula berubah walaupun ajaran Katolik sungguh jelas bahawa Gereja tidak mungkin berubah dari segi ajaran, doktrin mahupun dogmanya.

Sebelum Vatican II, Gereja dengan tekun dan setia mengajar bahawa manusia tidak bebas beragama (dan harus memeluk agama Katolik), bahawa sesebuah negara haruslah mempunyai satu agama rasmi yang benar iaitu agama Katolik dan bahawa ajaran, doktrin dan dogma Gereja harus dipelihara supaya sentiasa utuh dan tidak mengalami sebarang perubahan walaupun masa berlalu. Namun, selepas Vatican II bersidang, Gereja mengajar bahawa

  • Manusia bebas beragama dan ini merupakan hak asasinya yang harus dipertahankan.
  • Kerajaan harus dipisahkan daripada ajaran agama dan tidak boleh mengisytiharkan satu agama sebagai agama rasmi dan benar.
  • Bahawa Tradisi Suci tidak lagi digunapakai dalam zaman moden ini kerana telah ditelan zaman dan tidak relevan lagi.
  • Ajaran, doktrin dan dogma Gereja boleh berubah, atau diberi pengertian yang baru.
  • Umat protestan tidak lagi dianggap sebagai umat ‘heretics’ tetapi saudara seiman walaupun memegang kepercayaan iman yang berlainan dan menyimpang.
  • … dan banyak lagi.

Deo gratias.




    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: