Apakah Misa Kudus? Part II

Misa Kudus ialah korban bagi Perjanjian Baru apabila Kristus melalui perantaraan para paderi, mempersembahkan Diri-Nya kepada Allah Tritunggal Mahakudus dengan cara yang tidak berdarah (unbloody manner) dalam rupa bentuk roti dan wain.

Dalam sejarah awal Gereja, Misa dikenali sebagai Pemecahan Roti, Perjamuan Tuhan, Korban, Ekaristi, Liturgi Suci atau Solemnity of the Lord.

Korban lama jauh daripada sempurna. Kambing biri-biri merupakan korban yang tidak layak untuk dijadikan persembahan kepada Tuhan sebagai memperakukan kebesaran dan kuasa Tuhan. Semasa manusia masih terikat dengan Perjanjian Lama, Tuhan telah menyatakan hasrat-Nya untuk menukarkan korban lama dengan korban baru yang sempurna.

Sejak awal lagi, Gereja tidak pernah gagal mengajar bahawa Misa benar-benar korban sejati. Korban Misa dipersembahkan dan ditujukan kepada Tuhan Allah Tritunggal Mahakudus sahaja. Walau bagaimanapun, Misa Kudus boleh dipersembahkan kepada Tuhan sebagai tanda hormat untuk para orang kudus (saints), para malaikat, dan terutama sekali pada waktu hari kebesaran (feasts) mereka.

Siapakah yang merayakan Misa pertama? Juruselamat kita yang suci iaitu Yesus Kristus sendiri semasa Perjamuan Akhir, malam sebelum kematian-Nya. Pada waktu itu, Yesus Kristus mempersembahkan diri-Nya sebagai Korban yang sempurna kepada Bapa yang Kekal, di bawah rupa bentuk roti dan wain. (Mark 14:22-25).

Pada hari berikutnya, Yesus Kristus menyempurnakan (consummated) Korban Suci itu dengan sepenuh kerelaan dengan membiarkan diri-Nya menerima Kesengsaraan (Passion) dan kematian di atas kayu salib oleh orang-orang Yahudi.

Misa adalah korban yang sebenar-benarnya, iaitu Mangsa dipersembahkan untuk tujuan manusia berbaik semula dengan Tuhan. Yesus Kristus atas kehendak-Nya menjadikan Kesengsaraan dan Kematian-Nya sebahagian daripada Misa dan oleh itu menjadikannya SATU.

Deo gratias. Amen.


  1. Apakah itu Misa Kudus?

    Apakah itu DOSA?

  2. Apakah Misa Kudus?
    https://katolik.wordpress.com/2007/06/27/apakah-misa-kudus/

    Apakah Dosa?
    Dosa bermaksud mengatakan TIDAK kepada Tuhan Allah atau menolak Allah. Dosa timbul apabila berlaku pelanggaran Hukum Allah seperti Hukum Sepuluh dan/atau Hukum Gereja.

  3. Epiphany

    apakah kepentingan misa kudus untuk suma para umat??

    • Misa Kudus merupakan Korban Suci. Ia adalah Sakramen dan mereka yang menerima Tubuh dan Darah Kristus akan menerima ‘Sanctifying Grace’ supaya layak masuk Surga dan juga dosa ‘venial’ akan dihapuskan. Melalui Misa Kudus, umat dapat membuat ‘petisyen’ atau permintaan, penyembahan, pengampunan dan kesyukuran.




Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: