Konsili Vatican II?

Sebagai umat Katolik yang setia kepada Tradisi Suci seperti yang dijaga, dipelihara dan disebarkan oleh Gereja Roman Katolik, bagaimanakah harus saya ‘menginterpretasi’ atau mentafsir ajaran-ajaran baharu (atau ‘kesedaran’ baharu) seperti yang tertulis dalam 16 buah dokumen Konsili Vatican II:

1. Sacrosanctum concilium, Constitution on the Sacred Liturgy, 1963.

2. Inter Mirifica, Decree On the Means of Social Communication, 1963.

3. Lumen Gentium, Dogmatic Constitution On the Church, 1964.

4. Orientalium Ecclesiarum, Decree On the Catholic Churches of the Eastern Rite, 1964.

5. Unitatis Redintegratio, Decree on Ecumenism, 1964.

6.  Christus Dominus, Decree Concerning the Pastoral Office of Bishops In the Church, 1965.

7. Perfectae Caritatis, Decree On Renewal of Religious Life, 1965.

8. Optatam Totius, Decree On Priestly Training, 1965.

9. Gravissimum Educationis, Declaration On Christian Education, 1965.

10. Nostra Aetate, Declaration On the Relation Of the Church to Non-Christian Religions, 1965.

11. Dei Verbum, Dogmatic Constitution On Divine Revelation, 1965.

12. Apostolicam Actuositatem, Decree On the Apostolate of the Laity, 1965.

13. Dignitatis Humanae, Declaration On Religious Freedom, 1965.

14. Ad Gentes, Decree On the Mission Activity of the Church, 1965.

15. Presbyterorum Ordinis, Decree On the Ministry and Life of Priests, 1965.

16. Gaudium et Spes, Pastoral Constitution On the Church In the Modern World, 1965.

 

(Sumber: http://www.ewtn.com/expert/answers/vatican_ii_docs.htm)

 

Konsili Vatican II merupakan perjumpaan uskup-uskup dunia selama empat sesi bermula pada 11 Oktober 1962 sehingga 8 Disember 1965.  Pope John XXIII, dalam ucapan pembukaannya kepada konsili itu (11  November 1962), membuat deklarasi bahawa tujuan perjumpaan itu iaitu IMAN KATOLIK HARUSLAH DIPELIHARA DAN DIJAGA

  1. tetapi diajar dalam bahasa manusia moden melalui magisterium (yang bersifat pastoral),
  2. dan ini dilakukan tanpa membuat sebarang kutukan (condemnation)
  3. supaya dapat menarik hati ramai orang. Ini bermakna Konsili ini akan bersifat ‘ecumenical’, iaitu bukan sahaja menjadi suatu konsili Gereja yang umum, tetapi juga menarik kepada semua orang tanpa mengira agama atau kepercayaan.

Pope Paul VI bersetuju dengan mantan Paus Pope John XXIII:

 

 “[Vatican II] merupakan [peristiwa] yang amat penting kerana … terutama ia berusaha untuk memenuhi kehendak pastoral [bukannya kehendak doktrinal] dan menyuburkan semangat belas kasihan, ia telah melakukan usaha terbaik bukan sahaja kepada umat Kristian yang terpisah daripada Holy See, tetapi juga kepada seluruh keluarga manusia.” [Ucapan penutupan ringkas, 8 Disember 1965)

 

Dengan idea seperti begitu, tidak hairanlah jika ajaran Katolik disebarkan secara:

  1. lemah (tanpa definisi atau kutukan)
  2. mengelirukan (tanpa istilah teknikal dan scholastic)
  3. dan berat sebelah (agar dapat menarik umat bukan Katolik)

Memandangkan ajaran ini kelihatan kabur dan membawa pelbagai maksud, disogokkan pula dengan kaedah yang liberal, tentunya ajaran itu akan ditafsir mengikut cara yang liberal juga selepas Konsili Vatican II bersidang. Sebagai contoh:

Ajaran Conciliar Ditafsirkan oleh Rome
Liturgi Sabda (Sacrosanctum Concilium,2 §9) dan aspek jamuan (§10) diberi keutamaan,  termasuk penglibatan aktif umat (§§11,14), dan menggunakan bahasa tempatan (§§36,54). Misa Baru Novus Ordo
Umat Katolik harus berdoa bersama-sama dengan Protestan (Unitatis Redintegratio, §§4,8). Keramahan Ekaristi (umat Protestan dibenarkan menerima Komuni Kudus)
Gereja Kristus terkandung dalam atau ‘subsists in’ (dan bukannya ‘adalah’) Gereja Katolik (Lumen Gentium, §8), Gereja Kristus juga terkandung dalam gereja-gereja yang terpisah “separated Churches” (Ut Unum Sint,3 §11).
Yang dianggotai oleh saudara seiman (brethren) dalam gereja-gereja yang terpisah (Unitatis Redintegratio, §3), Semua yang telah dibaptiskan berada dalam Gereja Kristus (Ut Unum Sint, §42).
Yang harus dilayani seperti saudara kandung atau “sisters” (Unitatis Redintegratio, §14). Tidak perlu lagi memeluk atau kembali kepada agama Roman Katolik, contoh Gereja Orthodoks.
Para seminari harus mengambil kira falsafah moden, kemajuan dalam Sains (Optatam Totius, §15), Universiti Katolik menawarkan pendidikan sekular (duniawi) dan meninggalkan kurikulum Thomism.
Psikologi dan sosiologi (§20). Kerohanian ‘terbuka’ dan nilai moral menjadi subjektif.
Perkahwinan dan ‘married love’ disamakan (Gaudium et Spes, §§48,50). Kekalutan Annulments (pembatalan perkahwinan)
Gereja menghapuskan keistimewaan yang diberikan oleh Kerajaan kepada Gereja (§76). Agama Katolik tidak lagi menjadi agama rasmi mana-mana negara
Berpihak kepada kewujudan Autoriti Dunia (World Authority) (§82). Menyokong penuh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (United Nations)
Ritus dan rumus pengakuan perlu dikaji semula (Sacrosanctum Concilium §72). Pengakuan bersemuka dan Pengampunan Umum (General Absolutions)
Extreme Unction harus diberikan juga kepada merkea yang sakit  (Anointing of the Sick) (§§73,75). Bahan, bentuk and subjek baru (i.e., umat sakit, bukan sahaja mereka yang sakit  kuat)

Kerosakan yang lebih teruk berlaku apabila Konsili Vatican II diambil alih oleh elemen-elemen liberal di dalam Gereja, apabila mereka, dari mula, menggantikan persediaan skema sebelum Konsili dengan skema lain yang diusahakan oleh ahli progressive yang disediakan oleh ‘pakar-pakar’ mereka sendiri. Ahli liberal ini juga berjaya menyebabkan ahli-ahli mereka dimasukkan ke dalam Komisi Konsili.  Skema baru itu telah diluluskan sebagai dikri, perlembagaan, dan deklarasi Konsili, yang mengandungi, sedikit sebanyak, beberapa doktrin yang menyimpang, yang mana idea-idea liberal ini  telah dikutuk oleh Gereja sebelum Konsili Vatican II. Mari kita melihat beberapa contoh ayat-ayat Vatican II yang menyimpang:

AJARAN VATICAN II

AJARAN KATOLIK

“Manusia merupakan hanya satu-satunya makhluk di bumi ini yang dikehendaki Allah untuk Diri-Nya.” (Gaudium et Spes, §24), “The Lord hath made all things for Himself” (Prov. 16),
dan  “segala benda di bumi ini harus diurus kepada manusia. “ (§12). … untuk membantu manusia menyelamatkan jiwanya.
Tambahan pula, “dengan kelahirannya sebagai Anak Allah telah dengan cara tersendiri Dia bersatu dengan setiap manusia” (§22), Allah menjadi manusia (e.g., Dz. 114),
jadi “Alam manusia … telah dinaikkan ke satu tahap penghormatan yang tidak dapat dibandingkan “ (§22), … a little less than the angels…” (Ps. 8:6)
dan kerana “menaikkan kehormatan manusia “ (§26), Only he who lives well is worthy (Apoc. 3:4).
“hak dan tugasnya adalah bersifat sejagat dan kudus “ (§26); termasuk: Dia yang tidak memanfaatkan bakatnya, bakatnya akan ditarik balik.
“Konsili Vatican membuat deklarasi bahawa manusia berhak kepada kebebasan beragama…” (Dignitatis Humanae, §2), Ajaran yang telah dikutuk:  “Liberty of conscience and of worship is the proper right of every man…” (Pius IX, Quanta Cura)
“… semua manusia harus dilindungi daripada dipaksa oleh … setiap kuasa manusia supaya, dalam had yang munasabah, tiada siapa yang dipaksa untuk bertindak di luar kehendaknya atau tiada sesiapa pun dihalang daripada bertindak mengikut keputusan pemikirannya…” (§2), Ajaran yang telah dikutuk:  “… the best condition of society is the one in which there is no acknowledgment by the government of the duty of restraining… offenders of the Catholic religion, except insofar as the public peace demands”  (Pius IX, Quanta Cura).
“Hak manusia kepada kebebasan beragama harus diberikan pengikhtirafan dalam undang-undang perlembagaan masyarkat dan menjadikannya sebagai hak awam “ (§2),  Ajaran yang telah dikutuk:  “Liberty of conscience and of worship … should be proclaimed and asserted by law in every correctly established society …” (Pius IX, Quanta Cura).
“… Roh Kristus tidak menghalang gereja yang berpecah (protestan) menjadi jalan keselamatan” (Unitatis Redintegratio, §3), dan jadi,  “The Catholic Church firmly believes, professes, and proclaims that those not living within Her, not only pagans, but also Jews, heretics, and schismatics, cannot become participants in eternal life but will depart ‘into everlasting fire which was prepared for the devil and his angels’ (Mt. 25:41), unless before the end of life the same have been added to the flock…” (Council of Florence, Dz 714).
“tindakan ekumenikal haruslah digalakkan supaya … umat Katolik akan bekerjasama dengan saudara terpisah … oleh profesi yang umum di atas iman akan Allah dan Yesus Kristus  …”  (Ad Gentes, §115). “Now it is manifest that he who adheres to the teaching of the Church, as to an infallible rule, assents to whatever the Church teaches; otherwise, if, of the things taught by the Church, he holds what he chooses to hold, and rejects what he chooses to reject, he no longer adheres to the teaching of the Church as to an infallible rule, but to his own will… Therefore it is clear that such a heretic with regard to one article has no faith in the other articles, but only a kind of opinion in accordance with his own will” (Saint Thomas Aquinas, Summa Theologica, II II, Q.5, A.3).
Kenapa tidak, malah agama bukan Krisitan: “Gereja Katolik tidak menolak apa-apa yang baik dan kudus dalam agama-agama ini. Gereja menghormati tata cara hidup dan tingkah laku …” (Nostra Aetate, §2), “All the gods of the Gentiles are devils.” Ps. 95“… beware lest thou have a mind to imitate the abominations of those nations” (Dt. 18: 9).
“Now, episcopal consecration confers, together with the office of sanctifying, the duty also of teaching and ruling…” (§21). “This (episcopal) Dignity, in fact, depends immediately on God as to the power of orders, and on the Apostolic See as to the power of jurisdiction…” (Deesemus Nos, Pope Pius VI).

Konsili itu sendiri memberi galakan kepada kecenderungan liberal (dan galakan ini menjadi polisi Vatican selepas ini) dan menyimpang daripada ajaran tradisi Katolik, tetapi Konsili tidak memiliki sebarang autoriti untuk berbuat demikian.

Berdasarkan pendedahan di atas, maka kita membuat keputusan bahawa:

… kita enggan … untuk mengikuti Rome yang telah menjadi neo-Modernist dan berkecenderungan neo-Protestant yang menampakkan ciri-ciri ini semasa Konsili Vatican II, dan selepas Konsili itu, ciri-ciri ini semakin jelas dalam reformasi hasil daripadanya. [Deklarasi oleh Uskup Agung Lefebvre, Appendix I)

Dan Konsili Vatican II sebenarnya berkecenderungan ke arah neo-Modernist (“…Pope John Paul II telah memilih bukan Alkitab, tetapi sebenarnya Assisi, yang menjadi slogan kepada pemahaman Konsili tersebut.” Pope John Paul II dalam bukunya “Theological Journey to the Prayer Meeting of Religions in Assisi”, Part I, p. 46 [APPENDIX II]).

[Sumber: http://www.sspx.org/SSPX_FAQs/q6_vaticanII.htm]




    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: