Berlutut?

Setiap kali saya berdoa, saya harus berlutut kerana itu merupakan postur betul untuk menghadap Allah Tritunggal Mahakudus. Kenapakah berlutut menjadi sukar diamalkan oleh umat Katolik terutama mereka yang kerap kali menghadiri Misa Novus Ordo? Kenapa Gereja tidak lagi mengajar dengan setia bahawa umat harus berlutut terutama semasa Konsekrasi Komuni Kudus berlaku. Kenapakah umat dibenarkan duduk sahaja atau sekadar berdiri? Adakah alasan lutut sakit kalau berlutut (dan bukannya kerana penyakit lutut), atau alasan terlalu sempit, menyusahkan, lantai kotor, pakaian mahal atau kerana tidak ada ruang, dapat diterima untuk tidak berlutut?

Saya percaya umat Katolik mengenali Santo Padre Pio yang telah diangkat menjadi Sangti oleh Paus Yohanes Paulus II pada 2 Mei 1999. Banyak artikel ditulis tentang kehidupan St Padre Pio tetapi artikel ini hanya menyebabkan umat rasa takjub atau kagum. Tetapi adakah kehidupan St Padre Pio dapat mempengaruhi kehidupan umat Katolik untuk menjadi lebih kudus seperti dirinya? Mampukah kita menuruti ajaran St Padre Pio?

Bukan sahaja St Padre Pio akan menegur keras mereka yang berbisik semasa upacara Misa Kudus (bukan Misa Novus Ordo kerana St Padre Pio tidak pernah merayakan Misa Novus Ordo), dan mereka yang masih berdiri kerana ruang yang sempit, akan diarah dengan tegas oleh St Padre Pio untuk berlutut sebelum menyambung upacara Misa Kudus.

Pada tahun 1965, apabila St Padre Pio diberitahu tentang arahan Vatican untuk mewajibkan semua paderi merayakan Misa Novus Ordo, dengan segera, dia menulis surat mengemukakan permohonan untuk dikecualikan dan dibenarkan terus merayakan Misa Tridentine. Apabila Kardinal Bacci datang untuk memberikan kelulusan itu, St Padre Pio berkata: “For pity sake, end the Council quickly.” [Demi belas kasihan, tamatkan Konsili (Vatican II) dengan segera].

Berlututlah selagi lutut belum ditimpa apa-apa penyakit seperti gout. Berlututlah demi keagungan Allah di Surga.

Kyrie eleison!


  1. Siutin

    Sy ingin ikut society paus pius X.. di indonesia ada dimana ya ? Tq




Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: