Gereja semakin pupus

Empty churches, full mosques

Semua umat diseru agar keluar dari kepompong masing-masing dan berjuang menegakkan kebenaran Katolik.

http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090926/FOREIGN/709259802/1140


  1. Protestant

    Shalom

    saya bukan protestant tetapi saya kristian biasa
    Yaaaa kalau udah masuk ke sini harus protes laa LOL tidak gurau saja. Baek

    saya akan menjawab yaaa dibalik jawapan
    Tuhan sudah memang menginginkan gereja berpecah 300.000 denominasi dan mungkin akan bertambah tetapi satu tubuh. ALkitab berkata, yg satu adalah tangan, yg satu adalah mata, yg satu adalah kaki, tapi semua satu tubuh Kristus? Mata tdk boleh mengabaikan kaki, kaki tdk boleh mengabaikan mata, dan anggota paling hina/lemah justru yg harus paling dikasihani maksudnya ada tangan ada kaki ada mata ada mulut tetapi satu tubuh yang dikaitkan lagi dengan wahyu iaitu empat penjuru alam tetapi asalnya dari atas :D
    gituu.

    cuba kalau gerejanya besar, lalu tiba tiba ada orang muda main HP ini biasanya terjadi di katholik, kerana gereja nya terlalu besar sehingga kita tidak kenal siapakah itu dan siapa ini. Dan perkongsian berkat tidak akan berlaku ddalam gereja besar. Kita bagi contoh yaaa. Contohnya, sekiranya saya ada beribu jemaat di katholik mampukah Father melawat jemaat demi jemaat ? pasti memakan banyak masa dan bermaksud kalau father itu tidak menjenguk itu namanya Enggak perduli. Bagaimana mau diberkati kalau tidak memberkati. Berkat seperti memberi pengetahuan music juga harus disharing supaya tidak seperti rainassance yang individualistic sampai tidak ingat tuhan. SHARING IS CARING ;).

    menara babel didirikan supaya manusia menjadi satu, tapi itu ternyata melawan kehendak Allah. tetapi kalau anda menyangka bahawa 30000 lebih demonasi itu salah
    maka anda melawan perkataan Allah yang maha kuasa dan maha terjadi

    Kisah Para Rasul 2:44
    SEMUA ORANG yang telah menjadi PERCAYA tetap BERSATU, dan segala kepunyaan mereka adalah kepunyaan BERSAMA

    —————————————————–
    Yakobus 2:19
    Engkau percaya, bahwa hanya ada SATU ALLAH SAJA ? Itu baik! Tetapi setan-setanpun juga percaya akan hal itu dan mereka gemetar.

    —– setan hanya mengakui/percaya SATU ALLAH, Islam juga percaya demikian. Tapi hanya Kristen yg mengakui KESATUAN ALLAH yaitu ALLAH TRITUNGGAL di dalam YESUS KRISTUS. Iblis takut kpd Roh Allah tapi tdk mau mengakui/menganggap YEsus sebagai Raja/Tuhan, karena iblis sendiri ingin menggantikan Yesus, yaitu menjadi SATU-SATUNYA PENGUASA ATAS DUNIA YANG SATU.
    Iblis ingin menjadi Sang Satu, yaitu SATU YANG LAIN, SATU YANG SELAIN ALLAH. Berbeda dg Yesus, Yesus adalah MENYATU DENGAN SANG SATU itu, MENYATU DENGAN SATU YANG BAIK. Sementara iblis ingin menjadi SATU YANG LAIN, yaitu satu yg jahat. jadi tdk boleh ada Satu lain, selain Tuhan saja. Gereja2 beraneka & bukan satu, yaitu supaya bisa menyatu atau disatukan oleh Kristus saja, bukan orang/manusia, bukan bahasa, bukan tradisi, bukan suku, dll.

    HALELUYAH!

    ERMMM untuk yang beragama katholik saya cuma mau jawapannya sajaa yaa ini topicnya SATU GEREJA :)

    Respons:
    Apakah maksud ‘Kristian biasa’? Adalah TIDAK BENAR bahawa Tuhan menginginkan umat-Nya berpecah belah. Roh Kudus adalah Roh Kebenaran dan Roh Kesatuan. Yesus telah berfirman: Jesus saith to him: I am the way, and the truth, and the life. No man cometh to the Father, but by me. [John 14:6]. Daripada kata-kata Yesus, hanya ada satu jalan, satu kebenaran dan satu kehidupan.

    Mentafsir tangan dan kaki sebagai gereja-gereja buatan manusia adalah tidak benar. Yesus telah mendirikan satu Gereja yang dipanggil-Nya ‘my church’: And I say to thee: That thou art Peter; and upon this rock I will build my church, and the gates of hell shall not prevail against it. [Matthew 16:18]. Perhatikan bahawa Yesus berkata ‘my church’ dan bukannya ‘my churches’. Ini bermakna hanya ada satu Gereja sahaja. Jika pernyataan saudara benar, maka kenapa tidak harus saudara dan yang lain kembali ke pangkuan Gereja Roman Katolik. Apakah yang menghalang saudara daripada berbuat demikian?

    Ayat Alkitab yang berbunyi “…But if I tarry long, that thou mayest know how thou oughtest to behave thyself in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and ground of the truth”. [1 Timothy 3:15]. Jelas di sini bahawa Gereja adalah tiang dan dasar kebenaran.

    Memang benar kata-kata Alkitab Kisah 2:44 tetapi apakah doktrin yang saudara percaya? Dan apakah pula doktrin yang dipercayai oleh umat Kristian Protestan atau Kristian ‘biasa’ (?). Gereja Roman Katolik mengajar bahawa ‘Di luar Gereja tidak ada keselamatan’. Adakah saudara mempercayai dogma ini?

    Persoalan: apakah yang menyatukan semua Gereja? One Lord, one faith, one baptism. [Ephesians 4:5] Jawapannya ialah IMAN. Apakah iman? Iman merujuk kepada penerimaan penuh semua kebenaran yang diwahyukan oleh Allah seperti diajar oleh Gereja. Kebenaran ini dalam bentuk ajaran, doktrin dan dogma. Allah tidak bisa membohongi dan dibohongi. Yesus adalah Kebenaran mutlak. Oleh kerana Yesus adalah amat sempurna maka Kebenaran juga bersifat sempurna. Tidak harus ada keraguan atau kekeliruan sesama umat Kristian yang percaya kepada Yesus yang sama.

    Jika saudara jujur dengan apa yang saudara katakan di dalam ruang komen ini, maka haruslah saudara dengan segera kembali ke pangkuan Gereja Roman Katolik kerana daripada kesaksian saudara sendiri bahawa Gereja Roman Katolik adalah Gereja yang benar dan tidak pernah terpesong daripada Kebenaran.

  2. Protestant

    Saya tidak perlu kata banyak2 tentang peter yang sepatutnya saya harus bahas banyak banyak TAPI tiada gunanya :D

    begini kesimpulannya, PETER tidak pernah menyatakan gereja nya apa di alkitab. OPSSS kenapa yaa? kalau ada gue udah ke katholik. BATU karang tidak menunjuk kepada katholik.

    SEJARAH-LAWAN-ALKITAB = enggak betul saudara
    SEJARAH BUKAN ROH KUDUS :)

    HOLY! Holy! holy!
    :D tuhan mengatakan gereja ada didalam diri :) ada kok ayatnya. sebab itu PELBAGAI DOMINASI iaitu 300000 DIPELIHARA tuhan haleluyah.

    pasal gereja besar dan jemaatnya besar gimana?
    _____________________________________________
    -erm tentang Roh Kesatuan
    KESATUAN untuk menuju ke YESUS bukan gereja :D
    anda pernah baca kegerakan besar di wahyu? itula dia

    -Gereja katholik mengajar tiada keselamatan di luar gereja atau [1 Timothy 3:15]. Bagi saya, tidak semestinya. kerana tuhan mencari orang yang mati di luar bukan di syurga :D sebab itu banyak penginjil ke luar untuk menunjukkan keselamatan. Lagi Pula tuhan hadir dimana-mana.

    ERM saya mau tanya, pernah anda baca matius bahawa yesus pernah mengatakan: dua atau tiga orang berkumpul untuk namaku maka saya hadir ditengah tengah mereka. MAKSUDNYA ada keselamatan TOTAL

    -Tidak harus ada keraguan atau kekeliruan sesama umat Kristian. itu kata anda sih, orang manusia kan tidak sempurna bisa salah tafsir. Contohnya=Jehovah witnessses.
    atau yang lain lain :D
    _____________________________________________

    tapi saya justeru heran kalau orang tanya apa agama orang katholik lalu dijawab katholik. =.=
    sepatutnya sih CHRISTIAN baru keduanya kata catholik
    INI sepertinya gereja ini diutamakan dari yesus(pengagungan gereja).
    ______________________________________________

    OK tolong perindahkan yaaa sekiranya ada salah.

    Respons:
    Saya berminat untuk terus berbincang secara akademik tentang isu yang saudara bangkitkan di forum romankatolik.ning.com kerana ruangan di sini agak terhad dan hanya dikhaskan untuk komen pendek. Saya menghargai penglibatan saudara dalam mencari kebenaran mutlak.

    Respons II:
    Nampaknya saudara tidak berminat untuk berforum di romankatolik.ning.com, jadi saya jawab komen saudara.
    Tidak perlu dinyatakan Gereja yang dikepalai oleh Petrus kerana pada waktu itu, Yesus telah mendirikan SATU Gereja (my Church). Banyak perkara lain seperti konsep Triniti tidak disebut di dalam Alkitab.
    Perlu ditekankan juga di sini bahawa sumber Kebenaran bukan setakat Alkitab juga tetapi seluruh ajaran Tradisi Suci.
    Memang benar bahawa Sejarah bukan Roh Kudus tetapi Sejarah adalah bukti kejadian yang berlaku di dunia sejak Yesus mendirikan Gereja-Nya.
    Selain Gereja Katolik, gereja lain adalah buatan manusia. Semua demonasi protestan adalah golongan heretik dan skismatik yang sesuai untuk menerima penghukuman di Neraka jika tidak bertaubat. Di luar Gereja, tidak ada keselamatan.
    Gereja ialah tubuh mistik Yesus Kristus.
    Gereja mengajar bahawa tidak ada keselamatan di luar Gereja, tetapi awak mengajar sebaliknya. Siapakah awak?

    For where there are two or three gathered together in my name, there am I in the midst of them. [Matthew 18:20] tidak membuktikan bahawa ada keselamatan di luar Gereja. Awak sendiri sudah berkata bahawa Tuhan berada di mana-mana, tidak semestinya di tengah-tengah 2 atau 3 orang. Kehadiran Yesus dalam Mat 18:20 adalah secara spiritual. Tetapi mereka (heretik/skismatik) yang mengajar ajaran lain selain ajaran Yesus yang benar, tentunya Yesus tidak berada di tengah-tengah mereka. Malah mereka juga tidak memperoleh keselamatan.

    Yesus berkata bahawa Dia adalah Kebenaran. Yesus adalah sempurna, maka Kebenaran juga sempurna. Tidak ada kepalsuan dalam diri Yesus. Hanya Gereja yang diberi autoriti untuk mengajar dan Gereja adalah kebalsalah (infallible). Untuk memasuki Surga, tidak harus ada cacat cela.

    Tidak salah jika dijawab Kristian atau Katolik tetapi harus diingat bahawa kaum heretik/skismatik juga melabelkan diri mereka sendiri Kristian. Katolik bermaksud ‘universal’ atau sejagat. Di mana-mana pun kita berada, tetap ada satu Gereja iaitu Gereja Katolik. Tidak seperti gereja buatan manusia, beribu-ribu denominasi. Semuanya cakap tak serupa bikin.

  3. Protestant

    sebenarnya, saya justeru sedih . ramai sekali kawan saya katholik yang selalu berkata TIADA sukacita didalam gereja mereka.

    Nah disini saya karget dan terkejut. malah saya tanya beberapa perkara sama pada kawan2 lain DAN jawapan yang masih sama iaitu : tiada alkitab, jarang pergi gereja, dll.

    saya cuma doakan mereka. Tapi haleluyah, saya telah meningkatkan iman kawan ku dari zaman kegelapan mereka iaitu tidak mengetahui.

  4. Im katolik but….sepatutny masa sekarang ni org berlumba-lumba datang pada yesus utk mendapatkan keselamatan jiwa bukan masing masing menegakkan kebenaran agamanya.itu tak penting si…

    Respons:
    Bagaimana umat boleh memperoleh keselamatan jiwa jika tidak memiliki Kebenaran?

  5. To Rita :

    Wah….dalam hidup bersama manusia lain pro dan kontra itu adalah sebuah hal yang biasa, jadi agama yang sering disebut sebagai hasil budaya [budi dan daya manusia] untuk mengisi kekosongan hati dengan pencarian akan TUHAN menurut versi masing-masing dan menjadi sebuah hasil budaya untuk status kehormatan diri, pasti akan ditegakkan oleh para pendukungnya. Heheheh menurut saya diskusi ini akan terus berkembang hingga masing-masing kehabisan bahan …. saya lebih menyarankan [kalau boleh], lakukanlah debat yang sehat, yang memiliki dasar yang jelas, dengan data-data yang bersifat absoluth dan universal. Jika sudah menggunakan data berdasarkan dogma dan doktrinal yang beraroma sektarian maka diskusi ini akan menjadi debat kusir……….karena kita harus memahami bahwa agama yang di akui di NKRI ini semua mengajarkan kebajikan dan nilai moral yang positif.

  6. kayan

    apa sahaja keputusan kita, sentiasa terpulang kepada kita. bagi saya, keputusan untuk pilih Yesus kerana saya tahu siapa itu Yesus, apa yang telah terjadi dengan Yesus dan apa yang telah Yesus lakukan untuk saya. like i said, rasa hormat terhadap pilihan kepercayaan secara pribadi adalah terpulang dengan kebijaksanaan kita bagaimana caranya kita pasti, bahawa pilihan kepercayaan kita itu adalah sesuatu yang betul.

    Respons:
    Jika kita membuat keputusan berdasarkan kekuatan fikiran manusia, maka kita akan terus sesat kerana KEBENARAN adalah seperti yang diajar oleh Gereja. Kebenaran tidak bergantung kepada pemikiran manusiawi sebaliknya diterima daripada wahyu Allah seperti yang diajar oleh Gereja Katolik sejak 2000 tahun yang lalu. Gereja telah didirikan oleh Jesus sendiri dan memilih Santo Petrus sebagai Ketua Gereja pertama. Gereja berperanan membawa Berita Gembira ke seluruh dunia. Kita sebagai umat yang percaya kepada Yesus harus bersaksi bahawa Tiada Keselamatan di Luar Gereja.




Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


  • Laman

  • Artikel Terkini

  • Artikel Popular

  • Kategori

  • Sila masukkan alamat e-mel anda untuk melanggan blog ini dan menerima pemberitahuan melalui e-mel apabila ada artikel baru diterbitkan.

    Join 50 other followers


%d bloggers like this: